Liberal Administration and Political Corruption: The Conflict between Real Colegio de San Pablo and Instituto Provincial of Valencia
DOI:
https://doi.org/10.3989/hispania.2015.023Keywords:
Political Corruption, Public Schools, Secondary Education, Education, Juan Bravo Murillo, Antonio Gil de ZarateAbstract
The present paper examines the Spanish public schools inside the liberal educative system doing a detailed analysis of the Real Colegio de San Pablo of Valencia. The article studies this Real Colegio in order to point out the conflict provoked by political corruption, since Juan Bravo Murillo, a Spanish minister, appointed relatives to direction posts against the desires of Antonio Gil de Zárate, the founder of the Spanish liberal educative system. In this case, the struggle between personal interest of politicians and the necessities of the new and modern administration were related to the problematic issue of the model of high schools established by the State: elitist public schools or open educative institutes without boarding pupils. This conflict ended in favour of the common secondary education in open schools and, after the triumph of the Glorious Revolution in 1868, the Real Colegio de San Pablo was closed to finish with the malpractice of the management.
Downloads
References
Azagra, Joaquín, Propiedad inmueble y crecimiento urbano. Valencia 1800-1921, Madrid, Síntesis, 1993.
Boletín oficial del Ministerio de Comercio, Instrucción y Obras públicas, Tomo V, Madrid, Imprenta de la Publicidad, 1849.
Boletín oficial del Ministerio de Gracia y Justicia, tomo I, Madrid, Imprenta de don José María Alonso, 1852.
Calatayud, Salvador, Romeo, María Cruz, Millán, Jesús, «El rentismo nobiliario en la agricultura valenciana del siglo XIX», Revista de Historia Económica, año XVIII, 2000, 1, 79-107.
Capellán de Miguel, Gonzalo, Gómez Ochoa, Fidel, El marqués de Orovio y el conservadurismo liberal español del siglo XIX: una biografía política, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 2003.
Corbín Ferrer, Juan Luis, Monografía histórica del Instituto de Ense-anza media «Luis Vives» de Valencia, Valencia, Ayuntamiento de Valencia, 1979.
Cruz, Jesús, Gentlemen, Bourgeois, and Revolutionaries: Political Change and Cultural Persistence among the Spanish Dominant Groups, 1750-1850, Cambridge University Press, 1996.
Díaz de la Guardia, Emilio, Evolución y desarrollo de la Ense-anza Media en España de 1875 a 1930. Un conflicto político-pedagógico, Madrid, MEC, 1988. PMid:3195192
García Folgado, María José, «Juan Manuel Calleja y la ense-anza de la gramática española en Bilbao (1818)», en Gómez Seibane, Sara y Ramírez Luengo, José L. (comp.), Maestra en mucho. Estudios filológicos en homenaje a Carmen Isasi Martínez, Buenos Aires, Voces del Sur, 2010.
Gil de Zárate, Antonio, De la Instrucción Pública en España. Tomo I. Madrid, Imprenta del Colegio de Sordomudos, 1855, [Ed. Facsímil: Oviedo, Pentalfa, 1995].
Gil de Zárate, Antonio, De la Instrucción Pública en España. Tomo II. Madrid, Imprenta del Colegio de Sordomudos, 1855 [Ed. Facsímil: Oviedo, Pentalfa, 1995].
Harling, Philip, «Rethinking «Old Corruption», Past and Present (1995), 147 (1), 127-158. http://dx.doi.org/10.1093/past/147.1.127
Instrucción para los que pretendan ser alumnos del Colegio Real de San Pablo de Valencia, Valencia, Imp. de J. Ferrer de Orga, 1855.
Instrucción para los que pretendan ser alumnos del Colegio Real de San Pablo agregado al Instituto Provincial de Valencia, Valencia, Imp. de J. Doménech, 1867.
Máiz Suárez, Ramón, «Estrategias e institución: el análisis de las dimensiones macro del clientelismo político», en Robles Egea, Antonio (Comp.), Política en penumbra. Patronazgo y clientelismo políticos en la España contemporánea, Madrid, Siglo Veintiuno, 1996.
Memorias del Instituto Provincial de 2ª Ense-anza. Curso de 1867 a 1868, Valencia, Imprenta de José Rius, 1868.
Ortega, Eduardo, Vicent Boix, València, Institució Alfons el Magnànim, 1987.
Pro Ruiz, Juan, Bravo Murillo. Política de orden en la España liberal, Madrid, Síntesis, 2006.
Rodríguez Guerrero, Carmen, El Instituto del Cardenal Cisneros de Madrid (1845-1877), Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2009.
Rodríguez Rubí, Tomás et alii, Los españoles pintados por sí mismos, Madrid, Boix, 1843 [Ed. Facsímil: Visor Libros, 2002].
Rubinstein, W.D., «The End of «Old corruption» in Britain 1780-1860», Past and Present (1983) 101(1), 55-86 http://dx.doi.org/10.1093/past/101.1.55
Sáez Fernández, Teodoro, La Escuela Normal de Maestros de Valencia. Monografía histórica (1845-1870), Valencia, Universitat de València, 1986.
Sánchez Pascua, Felicidad, El Instituto de Segunda Ense-anza de Badajoz en el siglo XIX, Badajoz, Diputación Provincial de Badajoz, 1985.
Sanz Díaz, Federico, La Segunda Enseñanza Oficial en el Siglo XIX, Madrid, MEC, 1985.
Sierra, María, Pe-a, María Antonia, Zurita, Rafael, Elegidos y elegibles: la representación parlamentaria en la cultura del liberalismo, Madrid, Marcial Pons, 2013.
Sirera Miralles, Carles, Cuando el fútbol no era el rey. Los deportes en el espacio público de la ciudad de Valencia (1875-1909), Valencia, PUV, 2008. PMCid:PMC2223415
Sirera Miralles, Carles, «Neocatolicismo y darwinismo en las aulas: el caso del instituto provincial de Valencia», Ayer, 81, 2011; 241-262.
Sirera Miralles, Carles. Un título para las clases medias: el Instituto de Bachillerato Lluís Vives de Valencia (1859-1902), Valencia, PUV, 2011
Viñao Frago, Antonio, Política y educación en los orígenes de la España contemporánea, Madrid, Siglo XXI, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.