The cinematographic approach to the Valle de los Caídos in NO-DO newsreels, analysing their symbolic treatment
DOI:
https://doi.org/10.3989/hispania.2021.019Keywords:
NO-DO, Valle de los Caídos, symbolic treatment, motion pictures, informationAbstract
This research studies the presence of the Valle de los Caídos in NO-DO cinema newsreels from 1943, the date of the first news projection, until 1981, with the last projection and NODO’s disappearance. The paper analyses the symbolic significance of the Valle de los Caídos and seeks to contribute to the research surrounding the discourse and rhetoric of Franco’s dictatorship regarding the symbolic appropriation of emblematic places used as spaces of historical memory. It examines the way the monument was dealt with in the news, applying a multimodal research methodology in which quantitative and qualitative techniques converge to gauge the evolution of its value, meaning and significance. Our main conclusion is that, although the Valle de los Caídos became consolidated as the maximum architectural expression of Franco’s regime, the NO-DO presented an allegorical, ideological and aesthetic mismatch which diverged both from the tendency to expand power by means of propaganda and from confidence in the active popular participation of the 1940s when construction began.
Downloads
References
Aguilar Fernández, Paloma, Memoria histórica de la Guerra Civil Española (1936-1939): un proceso de aprendizaje político, tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 1995.
Aliaga Cárceles, José Javier, «Daniel Vázquez Díaz en las producciones de NO-DO: la difusión de los valores identitarios de su obra durante el franquismo», ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación, 16/9 (Murcia, 2019): 127-144.
Alonso Vega, Camilo, Circular de Camilo Alonso Vega del 31 de octubre, Madrid, Ministerio de Gobernación, 1958.
Amestoy, Alfredo, «La cara y la cruz del Valle de los Caídos», Altar Mayor, 112 (Madrid, 2007): 563-569.
Argamasilla de la Cerda y Elío, Joaquín María, «Informe de 26 de noviembre de 1941 de Joaquín Argamasilla», en Rafael Rodríguez Tranche y Vicente Sánchez-Biosca, NO-DO: el tiempo y la memoria, Madrid, Cátedra Filmoteca Española, 2000: 121-122.
Bizcarrondo Albea, Marta, «Cuando España era un desfile: el Noticiario Español», Catálogo General del Cine de la Guerra Civil, Madrid, Cátedra / Filmoteca Española, 1996: 73-90.
Cabero Martinez, Juan Antonio, Historia de la Cinematografía Española 1896-1849, Madrid, Gráficas Cinema, 1949.
Camarero Gómez, Gloria, La mirada que habla: cine e ideologías, Madrid, Akal, 2002.
Cuesta Bustillo, Josefina (ed.), Memoria e historia. Revista Ayer, n.º 32, Madrid, Marcial Pons, 1998.
Cuesta Bustillo, Josefina, «Las capas de la memoria. Contemporaneidad, sucesión y transmisión generacionales en España (1931-2006)», Hispania Nova, 7 (Madrid, 2007): 335-366.
Cuesta Bustillo, Josefina, La odisea de la memoria. Historia de la memoria en España, Madrid, Siglo XX / Alianza, 2008. https://doi.org/10.4000/mcv.3095
Del Amo García, Alfonso, «El noticiario NO-DO en el archivo. Archivos de la filmoteca», Revista de estudios históricos sobre la imagen, 15 (Valencia, 1993): 11-19.
Díaz Arias, Rafael, Periodismo en televisión: entre el espectáculo y el testimonio de la realidad, Barcelona, Bosch, 2006.
Diez Puertas, Emeterio, «La ocupación cinematográfica de Barcelona y Madrid», Secuencias: Revista de historia del cine, 6 (Madrid, 1997): 23-38.
Ferrándiz Martín, Francisco, «Guerras sin fin: Guía para descifrar el Valle de los Caídos en la España contemporánea», Política y sociedad, 48/3 (Madrid, 2011): 481-500. https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2011.v48.n3.36425
Franco Salgado-Araujo, Francisco, Franco Bahamonde, Francisco y Padilla Bolívar, Antonio, Mis conversaciones privadas con Franco, Barcelona, Planeta, 1976.
González Sáez, Juan Manuel, «Ifni en el NO-DO (1943-1969)», Revista internacional de Historia de la Comunicación, 2 (Sevilla, 2014): 62-85. https://doi.org/10.12795/RiHC.2014.i02.04
Gutiérrez Lozano, Juan Francisco y Sánchez Alarcón, Inmaculada, «La memoria colectiva y el pasado reciente en el cine y la televisión: experiencias en torno a la constitución de una nueva memoria audiovisual sobre la Guerra Civil», HMiC: història moderna i contemporània, (Barcelona, 2005), https://raco.cat/index.php/HMiC/article/view/22066.
Hernández Corchete, Sira, La historia contada en televisión. El documental televisivo de divulgación histórica en España, Barcelona, Gedisa, 2008.
Hoskins, Andrew, «New Memory: mediating history», Historical Journal of Film, Radio and Television, 21/4 (Leeds, Reino Unido, 2001): 333-346. https://doi.org/10.1080/01439680120075473
Iniesta, Alberto e Iniesta, González, Montserrat, «Patrimonio, ágora, ciudadanía: Lugares para negociar memorias productivas», en Ricard Vinyes (ed.), El Estado y la memoria: Gobiernos y ciudadanos frente a los traumas de la historia, Barcelona, RBA, 2009: 467-498.
León Aguinaga, Pablo, «El comercio cinematográfico como instrumento de la acción norteamericana en España durante la segunda guerra mundial», Cuadernos de Historia Contemporánea, 28 (Madrid, 2006): 303-322.
Matud Juristo, Álvaro, «La incorporación del cine documental al proyecto de NO-DO», Historia y comunicación social, 13 (Madrid, 2008): 105-118.
Méndez González, Diego, «El Valle de los Caídos», Informes de la Construcción, 12/116 (Madrid, 1959): 37-62. https://doi.org/10.3989/ic.1959.v12.i116.5302
Moreno Garrido, Belén, Medios, imágenes y memoria: el Valle de los Caídos, tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2016.
Nora, Pierre, «Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire», Representations, 26 (Suiza, 1989): 7-25. https://doi.org/10.2307/2928520
Olmeda Nicolás, Fernando, El Valle de los Caídos: Una memoria de España, Barcelona, Península, 2009.
Preston, Paul, Franco, Caudillo de España, Barcelona, DeBolsillo, 2004.
Rina Simón, César, «La memoria franquista en el espacio urbano: cuestiones metodológicas e historiográficas para las comisiones locales de memoria histórica», PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 27/96 (Sevilla, 2019): 193-196. https://doi.org/10.33349/2019.96.4275
Rodrigo, Javier, «La Guerra Civil, "memoria", "olvido", "recuperación" e instrumentación », Hispania Nova, 6 (Madrid, 2006): 12.
Rodríguez Tranche, Rafael, «La propaganda cinematográfica del bando nacional en la Guerra Civil española», en La Guerra Civil española 1936-1939: congreso internacional, Madrid 27, 28 y 29 noviembre de 2006, Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales (SECC), 2006.
Rodríguez Tranche, Rafael y Sánchez-Biosca, Vicente, NO-DO: el tiempo y la memoria, Madrid, Cátedra Filmoteca Española, 2000.
Sánchez-Biosca, Vicente, «Propaganda y mitografía en el cine de la guerra civil española (1936-1939)», CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 12 (Madrid, 2007): 75-94.
Soriano, Joaquín, «Orientación de NO-DO sobre documentales», Primer Plano, 123 (Madrid, 1943), 7-III-1943.
Sueiro, Daniel, La verdadera historia del Valle de los Caídos, Madrid, SEDMAY S. A., 1976, disponible en http://www.maalla.es/Libros/La%20verdadera%20historia%20del%20Valle%20de%20los%20Caidos.pdf
Zunzunegui Díez, Santos, Mirar la imagen, San Sebastián, Universidad del País Vasco, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.