«Writers a la moderna»: The Liberals or the Philosophers of the Day, without Mask and out of Dissimulation. Joco-seria Comedy in One Act (1811) or Decalogue of the Bad Patriot

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/hispania.2017.009

Keywords:

Cadiz, Freedom of the Press, Theatre, Inquisition, Clergy, Spanish War of Independence

Abstract


On November 10, 1810, almost seven weeks after the first session of the Courts of Cádiz, the freedom of the press was signed. This event caused the publication of many printed leaflets and papers, aggravating the ideological dispute between liberals and absolutists. Many authors used literary structures, with content ranging from a patriotic message to a political invective. Here is included the theatre work “Los liberales o los filósofos del día, sin máscara y sin rebozo”, published in Cádiz in 1811. Several characters, with the Devil Cojuelo as the leader, decide to work as modern writers. For this purpose, they follow some rules based on the repetition of deceptive words, attacks on the clergy and the Holy Office, and corporatism against satire adversary. Censinato Vigornia, conservative flock representative, criticised each enemy argument, in order to reinforce the real patriotism and discredit the liberal thoughts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caldera, Ermanno (ed.), Teatro politico spagnolo del primo Ottocento, Roma, Bulzoni, 1991.

Calderone, Antonia, «El lenguaje del liberalismo y del absolutismo en el teatro político», Romanticismo, 2 (Génova, 1984): 38-46.

Calderone, Antonia, «El lenguaje de la libertad en el teatro político y patriótico del primer tercio del siglo XIX», en Alberto Ramos Santana y Alberto Romero Ferrer (eds.), 1808-1812: Los emblemas de la libertad, Cádiz, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2009: 25-61.

Campos, Jorge, Teatro y sociedad en España (1780-1820), Madrid, Editorial Moneda y Crédito, 1969. PMCid:PMC1350469

Cantos Casenave, Marieta, «Un escritor de las Cortes de Cádiz: Pablo de Jérica y Corta», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 12 (Cádiz, 2004): 121-138.

Fernández Cabezón, Rosalía (ed.), La Constitución de Cádiz en el teatro español de la época de las Cortes y del Trienio Liberal (1812-1822), Cádiz, Fundación Municipal de Cultura del Ayuntamiento de Cádiz, 2012.

Fernández Sebastián, Javier, «Liberales y liberalismo en España, 1810-1850. La forja de un concepto y la creación de una identidad política», Revista de Estudios Políticos, 134 (Madrid, 2006): 125-176.

Freire López, Ana María, «Teatro político durante la Guerra de la Independencia española», en Víctor García de la Concha (dir.) y Guillermo Carnero (coord.), Historia de la Literatura Española. Siglo XVIII (II), Madrid, Espasa-Calpe, 1995: 872-895.

Freire López, Ana María, Entre la Ilustración y el Romanticismo. La huella de la Guerra de la Independencia en la Literatura Española, Alicante, Publicaciones de la Universidad de Alicante, 2008.

Freire López, Ana María, El teatro español entre la Ilustración y el Romanticismo. Madrid durante la Guerra de la Independencia, Madrid – Frankfurt, Iberoamericana – Vervuert, 2009.

Freire López, Ana María, «Estrategias teatrales frente a la invasión francesa (1808-1814). El teatro patriótico durante la Guerra de la Independencia», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 19 (Cádiz, 2013): 163-172.

Lafarga, Francisco, «Teatro político español (1805-1840): ensayo de un catálogo», en Ermanno Caldera (ed.), Teatro politico spagnolo del primo Ottocento, Roma, Bulzoni, 1991: 167-251.

Larraz, Emmanuel, «Teatro y política en el Cádiz de las Cortes», en Maxime Chevalier, François López, Joseph Pérez y Noel Salomón (dirs.), Actas del V Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Bordeaux, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos – Université de Bordeaux III, 1977, t. II: 571-578.

Larraz, Emmanuel, La Guerre d’Indépendance espagnole au théatre: 1808-1814. Antologie, Aix-en-Provence, Université de Provence, 1987. PMid:3616360

Larraz, Emmanuel, Théatre et politique pendant la Guerre d’Indépendence espagnole: 1808-1814, Aix-en-Provence, Université de Provence, 1988.

Martínez Baro, Jesús (ed.), Desvelos y pesadillas de una nación. Sueños literarios españoles entre 1808 y 1814, Cádiz, Fundación Municipal de Cultura del Ayuntamiento de Cádiz, 2014a.

Martínez Baro, Jesús, La libertad de Morfeo. Patriotismo y política en los sueños literarios españoles (1808-1814), Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2014b.

Palacios Fernández, Emilio y Romero Ferrer, Alberto, «Teatro y política (1789- 1833): entre la Revolución Francesa y el silencio», en Joaquín Álvarez Barrientos (ed.), Se hicieron literatos para ser políticos. Cultura y política en la España de Carlos IV y Fernando VII, Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz – Biblioteca Nueva, 2004: 185-242. PMid:15626779

Rodríguez Sánchez de León, María José, «Literatura y política: la función de la literatura en las primeras décadas del siglo XIX», Revista de Literatura, LXXIV, 148 (Madrid, 2012): 401-428.

Romero Ferrer, Alberto, Las lágrimas de Melpómene. Quintana, Martínez de la Rosa y Marchena, Cádiz, Fundación Municipal de Cultura del Ayuntamiento de Cádiz, 2007.

Romero Ferrer, Alberto, «“Los serviles y liberales o la guerra de los papeles”. La Constitución de Cádiz y el teatro», en Marieta Cantos Casenave, Fernando Durán López y Alberto Romero Ferrer (eds.), La guerra de pluma. Estudios sobre la prensa de Cádiz en el tiempo de las Cortes (1810-1814). Tomo segundo. Política, propaganda y opinión pública, Cádiz, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2008: 287-365.

Romero Ferrer, Alberto, «El “fluido eléctrico” del teatro en la Guerra de la Independencia y las Cortes: la teatralización de la historia y la política», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 19 (Cádiz, 2013): 195-219.

Romero Peña, María Mercedes, El teatro en Madrid durante la Guerra de la Independencia: 1808-1814, Madrid, Fundación Universitaria Española, 2006a.

Romero Peña, María Mercedes, «El teatro político de Pablo de Jérica y Corta», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 14 (Cádiz, 2006b): 273-281.

Romero Peña, María Mercedes, El teatro de la Guerra de la Independencia, Madrid, Fundación Universitaria Española, 2007a.

Romero Peña, María Mercedes, «Nacimiento del teatro político: la lucha en el escenario de serviles y liberales», en María del Carmen García Tejera, Isabel Morales Sánchez, Fátima Coca Ramírez y José Antonio Hernández Guerrero (eds.), Lecturas del Pensamiento Filosófico, Estético y Político. XIII Encuentro de la Ilustración al Romanticismo. 1750-1850. Cádiz, América y Europa ante la Modernidad, Cádiz, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2007b: 41-52.

Romero Peña, María Mercedes, Las tragedias de la libertad. Roma libre, Virginia y Cayo Graco, Cádiz, Fundación Municipal de Cultura del Ayuntamiento de Cádiz, 2008.

Rújula, Pedro y Canal, Jordi (eds.), Política y cultura en la España de la Guerra de la Independencia, Zaragoza, Institución Fernando el Católico – Marcial Pons, 2011.

Sánchez Hita, «La imprenta en Cádiz durante la Guerra de la Independencia y su relación con la prensa periódica», en Marieta Cantos Casenave, Fernando Durán López y Alberto Romero Ferrer (eds.), La guerra de pluma. Estudios sobre la prensa de Cádiz en el tiempo de las Cortes (1810-1814). Tomo primero. Imprentas, literatura y periodismo, Cádiz, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2006: 31-111.

Sánchez Hita, Beatriz, Los periódicos del Cádiz de la Guerra de la Independencia (1808-1814). Catálogo comentado, Cádiz, Servicio de publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2008.

Sánchez Hita, Beatriz, «Las empresas periodísticas del marqués de Villapanés: Literatura y prensa absolutista en las Cortes de Cádiz», El Argonauta Español [en línea]. 9 (2012). Disponible en: http://argonauta.revues.org/783 [consultado el 12 de abril de 2016]

Saurín de la Iglesia, María Rosa, «Pablo de Jérica y Corta», en Alberto Gil Novales (dir.), Diccionario biográfico del Trienio Liberal, Madrid, Ediciones El Museo Universal, 1991: 342-343.

Vega, Jesusa, «Imágenes para un cambio de siglo», en Joaquín Álvarez Barrientos (ed.), Se hicieron literatos para ser políticos. Cultura y política en la España de Carlos IV y Fernando VII, Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz – Biblioteca Nueva, 2004: 83-129.

Downloads

Published

2017-08-30

How to Cite

Martínez Baro, J. (2017). «Writers a la moderna»: The Liberals or the Philosophers of the Day, without Mask and out of Dissimulation. Joco-seria Comedy in One Act (1811) or Decalogue of the Bad Patriot. Hispania, 77(256), 323–347. https://doi.org/10.3989/hispania.2017.009

Issue

Section

Monographies